Konsistensi Identitas Visual: Kajian Visual Branding Media Publikasi Borobudur
DOI:
https://doi.org/10.32815/jeskovsia.v2i2.329Keywords:
branding, desain, identitas, konsistensi, visualAbstract
ABSTRACT
Many entities still do not understand the importance of consistently using graphic elements. In the absence of consistency between media, it will create an "impression" of a gap within a brand, so that the media does not seem to support each other. Borobudur, which is one of the largest tourist assets in Indonesia, certainly has its own charm from domestic and foreign tourists. Along with the development of information technology, the carrying capacity of tourism continues to be improved and developed, one of which is publication media. So much Borobudur publication media, makes it interesting to study. This study aims to determine the constants and variables of design in the media used for the interests of Borobudur branding identity. These objectives will be achieved by a descriptive-analysis path that is based on qualitative methods. The effort that is done is by describing the visual variable to find out the reality of the actual sign. Some examples of publication media used as object of analysis can show the consistency level of publication media used by Borobudur managers. The existence of a visual consistency gap shown in each media can weaken Borobudur's brand identity from the perspective of society.
Keywords: branding, design, identity, consistency, visual
Downloads
References
Budiman, Kris. (2011). Semiotika Visual: Konsep, Isu, dan Problem Ikonisitas. Yogyakarta: Jalasutra.
Gobe, Marc. (2001). Emotional Branding: paradigma Baru untuk menghubungkan Merek dengan Pelanggan, Terj. Wahyu Mahendra. Jakarta: Erlangga.
Hendroyono, Handoko. (2012). Semua Orang adalah Brand Gardener: Saat Personal Brand, Brand dan Advertising Agency Harus Mengejar Perubahan Marketing yang Sangat Cepat. Jakarta: Literati.
Islam, M.A. (2013). ‘Peran Brand Borobudur dalam Pariwisata dan World Heritage’. Dewa Ruci. Vol. 8 No. 3. p. 380
Kusrianto, Adi. (2007). Pengantar Desain Komunikasi Visual. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Moleong. (2007). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Murtono, Taufik. (2011). “Model Promosi dan Informasi Kawasan Wisata Candi Borobudur”. Laporan Penelitian yang dibiayai oleh DIPA, Institut Seni Indonesia Surakarta.
Piliang, Amir Yasraf. (2003). Hipersemiotika: Tafsir Cultural Studies atas Matinya Makna. Yogyakarta: Jalasutra.
Rustan, Surianto. (2009). Mendesain Logo. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Tinarbuko, Sumbo. (2009). Iklan Politik dalam Realitas Media. Yogyakarta: Jalasutra.
Vilanilam, J.V & Varghese A.K. (2004). Advertising Basics: A resource guide for beginners, London and California: Sage Pblications Inc.
Wasesa, Silih Agung. (2011). Political Branding & Public Relations: Saatnya Kampanye Sehat, Hemat, dan Bermatabat. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Hak cipta pada artikel akan dialihkan ke JESKOVSIA (Jurnal Desain Komunikasi Visual Asia) jika artikel tersebut telah diterima untuk diterbitkan. Author menyatakan mengalihkan seluruh hak cipta, tanpa batasan apapun kepada JESKOVSIA. Author dengan ini menyatakan dan menjamin bahwa artikel yang telah dibuat adalah karya asli penulis yang tertera di artikel, kecuali untuk materi yang jelas diidentifikasi sumber aslinya, dengan pemberitahuan izin dari pemilik hak cipta jika diperlukan. Pengalihan hak cipta mencakup hak eksklusif untuk memperbanyak dan mendistribusikan artikel, termasuk cetak ulang, terjemahan, reproduksi fotografis, microform, form elektronik (offline, online) atau reproduksi lain yang serupa.