Designing Characters for an Interactive Book Introduction to Financial Literacy for Early Childhood Children
DOI:
https://doi.org/10.32815/jeskovsia.v8i02.1006Keywords:
Character design, financial literacy, early childhoodAbstract
The focus of this design is the creation of character designs on interactive financial literacy books media for early childhood. The method used in this design is qualitative and uses qualitative descriptive analysis techniques. Primary data were obtained from interviews, Focus Group Discussions, and observations, while secondary data were obtained from literature and mass media. The design process begins with collecting references, determining concepts, making design alternatives, final designs, and evaluating designs. Verbal and visual concepts refer to the characteristics of the target audience, namely children aged 4-6 years in Indonesia. The drawing style and illustration refers to the book "Sayur Juara" which is used as a study comparator. Characters that have been selected and evaluated, then applied to interactive book media, stickers, and keychains. Introducing financial literacy is important from early childhood. This research is expected to contribute to improving early childhood financial literacy through the development of character designs in interactive books that are interesting and educational.
Downloads
References
Arianti, S., Syamsuddin, M. M., & Jumiatmoko. (2022). Hubungan Pengajaran Pendidikan Keuangan dengan Kemampuan Literasi Keuangan Anak Usia 4-5 Tahun. Jurnal Kumara Cendekia, 10(2), 99–108.
Asnawi, M., Matani, C. D., & Patma, K. (2019). Pengenalan Pendidikan Literasi Keuangan Bagi Anak Usia Dini pada Kelas Binaan Jurusan Akuntansi di Buper. The Community Engagement Journal, 2(1), 69–75.
Ghozali, E. (2020). Panduan Mengilustrasi dan Mendesain Cerita Anak untuk Tenaga Profesional. In Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan RI. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Hermanudin, D. C., & Ramadhani, N. (2019). Perancangan Desain Karakter untuk Serial Animasi 2D “Puyu to The Rescue” dengan Mengadaptasi Biota Laut. Jurnal Sains Dan Seni ITS, 8(2), 227–233.
Hidayat, E. C., Yuliansyah, H., & Triyadi, A. (2020). Perancangan Buku Interaktif untuk Edukasi Anak Usia 9-12 Tahun di SDN 107 Paledang Bandung. Jurnal Wacadesain, 2(1), 74–82.
Iskandar, M., & Nurusholih, S. (2019). “Lacerman” Comic Character Design With Morphological Forced Connection Method (Mfc). Balong International Journal of Design, 2(2), 84–92.
KEMDIKBUD. (2023, May 3). Mari Mengenal Literasi Finansial. Retrieved October 15, 2024, from Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi website: https://ditpsd.kemdikbud.go.id/artikel/detail/mari-mengenal-literasi-finansial
Lahallo, F. F., Rupilele, F. G. J., Muskita, S. M. W., Ferdinandus, A. Y., Pakpahan, R. R., & Madina, L. O. (2022). Pentingnya Pengenalan Literasi Keuangan Bagi Anak Usia Dini pada Rumah Baca Kanaan Kota Sorong. J-DEPACE: Journal of Dedication to Papua Community, 5(1), 42–56.
Maharani, L., & Rakhman, R. T. (2023). EKSPLORASI DESAIN KARAKTER UNTUK KAMPANYE SOSIAL PLUS SIZE. Imajinasi : Jurnal Seni, XVII(2), 7–12.
Nufzatutsaniah, Nurismalatri, & Sunardi, N. (2022). Menumbuhkan Kecakapan Literasi Keuangan pada Anak Usia Dini di Desa Cihambulu Subang Jawa Barat. Idea Abdimas Journal, 1(1), 36–43.
Otoritas Jasa Keuangan. (2022). Literasi Keuangan. Retrieved from https://ojk.go.id/id/kanal/edukasi-dan-perlindungan-konsumen/Pages/literasi-keuangan.aspx
Rori, R. A. Y., & Wahyudi, A. T. (2022). PROSES KREATIF PEMBUATAN DESAIN KARAKTER DALAM KARYA ILUSTRASI. Jurnal DKV ADIWARNA, 1, 1–9.
Sahir, S. H. (2021). METODOLOGI PENELITIAN (T. Koryati, Ed.). Yogjakarta: KBM INDONESIA.
Siregar, S. M., Utomo, B., & Marlina, L. (2020). Perancangan Buku Interaktif untuk Memperkenalkan Ragam Profesi Sebagai Sarana Pengembangan Minat Pelajar Usia Dini. Prosiding PKM-CSR, 3, 828–834.
Trimansyah, B. (2020). Panduan Penulisan Buku Cerita Anak.
Zati, V. D. A. (2018). Upaya Untuk Meningkatkan Minat Literasi Anak Usia Dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 4(1), 18–21.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Desain Komunikasi Visual Asia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Hak cipta pada artikel akan dialihkan ke JESKOVSIA (Jurnal Desain Komunikasi Visual Asia) jika artikel tersebut telah diterima untuk diterbitkan. Author menyatakan mengalihkan seluruh hak cipta, tanpa batasan apapun kepada JESKOVSIA. Author dengan ini menyatakan dan menjamin bahwa artikel yang telah dibuat adalah karya asli penulis yang tertera di artikel, kecuali untuk materi yang jelas diidentifikasi sumber aslinya, dengan pemberitahuan izin dari pemilik hak cipta jika diperlukan. Pengalihan hak cipta mencakup hak eksklusif untuk memperbanyak dan mendistribusikan artikel, termasuk cetak ulang, terjemahan, reproduksi fotografis, microform, form elektronik (offline, online) atau reproduksi lain yang serupa.