Conserving of Congkak's Traditional Game as Culture Assets Through Character For Childern
DOI:
https://doi.org/10.32815/jeskovsia.v7i02.962Keywords:
character design, traditional games, congklak, childAbstract
Traditional games are now disappearing due to the existence of games from foreign nations which are circulating in the form of online games. Games that can divert children's attention and interest in traditional Indonesian games. Through games, children are able to feel various feelings of joy or sadness, playing also involves interactions with each other or opponents. To achieve that feeling can be found by playing traditional games. This atmosphere can be found in traditional games. Based on this, the writer is interested in designing a character design about a traditional Indonesian game, namely the game Congklak. This design uses qualitative research methods with data collection techniques in the form of interviews, observation and literature studies. The results of this design are in the form of 2D-based animated characters which will later be implemented in various communication media. The design of this character design is a way to preserve Indonesian original cultural assets and educate the public about traditional games so that their existence is maintained.
Downloads
References
Astuti, M S. (2019). Perancangan Desain Karakter Animasi 3d Berjudul “Pangeran Mundinglaya” Sebagai Media Pendidikan Karakter Untuk Anak Sekolah Dasar. E-Proceeding of Art & Design, 6(3), 3680–3689.
El Chidtian, A. S. C. R, Romadhona, M, & Febrianita, R. (2019). Character Design with The Values of Bela Negara for Kindergarten Students in Surabaya. Nusantara Science and Technology Proceedings, 467–474. https://doi.org/10.11594/nstp.2019.0464.
Hidayati, N.N. (2020). Indonesian Traditional Games: A Way to Implant Character Education on Children and Preserve Indonesian Local Wisdom. ISTAWA: Jurnal Pendidikan Islam (IJPI), 5, 81–101. https://doi.org/10.24269/ijpi.v5i1.2475
Humairo, V. M & Amelia, Z. (2021). Peningkatan kemampuan berhitung awal melalui modifikasi bentuk permainan Congklak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 3(1), 9–30.
Kinesti, R. D. A, Taqiya, N, Nurfiani, S, Pionika, R. V, Rohayatun, R, Praharsini, A, & Makrufah, L. (2021). Melestarikan Kesenian Tradisional melalui Permainan Tradisional Dakon untuk Meningkatkan Karakter Anak MI/SD. NUSANTARA, 3(3), 288–299.
Prakoso, A, Pranoto, M. H, Putri, D. P. C, Maslachah, N, Artiwi, L. H, Susanti, I. N, & Fauziyah, I. (2020). Pelestarian Dolanan Tradisional Kurangi Kecanduan Gadget Pada Anak Dusun Bendomungal Krian Sidoarjo. Among: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2).
Rut,N, Gaol, R.L, Abi, A. R, & Silaban, P. (2020). Pengaruh Permainan Tradisional Terhadap Keterampilan Sosial Anak Sd. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 449–455. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.568
Susanti, S & Nurtania, Y. (2017). Model Perilaku Komunikasi Komunitas Hong Dalam Melestarikan Permainan Dan Mainan Tradisional Sunda. 09.
Syamsurrijal, A. (2020). Bermain sambil belajar: Permainan tradisional sebagai media penanaman nilai pendidikan karakter. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 1(2), 1–14.
Tjahjaningsih, E., RS, D. H. U. N, Radyanto, M. R, & RS, D. H. U. N. (2022). Edukasi Permainan Tradisional Bagi Generasi Muda Dalam Upaya Pelestarian Permainan Yang Sudah Terlupakan. IKRAITH-ABDIMAS, 5(2), 96–100.
Wulandari, S., Aji, R. I., Izzah, N., & Permanasari, D. E. (2022). Perancangan e-booklet Tentang Pangan jajanan anak sekolah (PJAS) Berbahaya Untuk siswa SD. Ars: Jurnal Seni Rupa Dan Desain, 25(1), 71–78. doi:10.24821/ars.v25i1.6423
Zuyyina, F, CREC, A. S, & Widyasari. (2021). Perancangan Aplikasi Game “DEFENSE BODY” Sebagai Media Edukasi Kesehatan Untuk Anak-anak. Journal of Computer Science and Visual Communication Design, 6(2), 106–118.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Hak cipta pada artikel akan dialihkan ke JESKOVSIA (Jurnal Desain Komunikasi Visual Asia) jika artikel tersebut telah diterima untuk diterbitkan. Author menyatakan mengalihkan seluruh hak cipta, tanpa batasan apapun kepada JESKOVSIA. Author dengan ini menyatakan dan menjamin bahwa artikel yang telah dibuat adalah karya asli penulis yang tertera di artikel, kecuali untuk materi yang jelas diidentifikasi sumber aslinya, dengan pemberitahuan izin dari pemilik hak cipta jika diperlukan. Pengalihan hak cipta mencakup hak eksklusif untuk memperbanyak dan mendistribusikan artikel, termasuk cetak ulang, terjemahan, reproduksi fotografis, microform, form elektronik (offline, online) atau reproduksi lain yang serupa.